czwartek, 30 sierpnia 2012

Przemysł piękna i tajemnice kosmetyków (1)

Przemysł piękna proponuje dzisiaj wszelkie możliwe kosmetyki dla pięknych kobiet sukcesu. Pytanie brzmi: Jak zorientować się w tym wszystkim?

Na co zwracać uwagę? Który krem kupić: droższy czy tańszy, w czerwonym opakowaniu, czy w białym? I co najważniejsze: pomoże czy nie? Odsłońmy rąbek tajemnicy kosmetyków.

Na co zwracamy uwagę, kiedy kupujemy kosmetyki? Rzecz jasna, że na opakowanie produktu i reklamę. Pisma, katalogi, reklamy telewizyjne, które w kółko proponują kolejne kosmetyki. Jedne są bardziej atrakcyjne cenowo, inne z kolei są niesamowicie drogie. Żeby ogarnąć ten chaos, niezbędna jest dokładna analiza i wiedza dotycząca producenta. Pozwoli to na prawidłowe porównania i właściwy wybór. Spróbujemy wyszczególnić charakterystyczne cechy wśród wielu firm oraz zakwalifikować je z uwzględnieniem koncepcji, cenowych właściwości i innych ważnych aspektów.

Rynek zmienia się cały czas. To, czego oczekiwano jeszcze wczoraj, dziś już odchodzi na drugi plan. Dlatego producenci muszą walczyć o uwagę klientów, wymyślając coraz to nowsze koncepcje i tworząc kolejne legendy.

By łatwiej orientować się w propozycjach firm i producentów, specjaliści od marketingu proponują podzielić kosmetykę na kategorie: masowe, średnie i luksusowe. Podstawowymi kategoriami, które są tu wykorzystywane, będą cena i prestiż producenta. Rozważmy niektóre z nich.

* Politykę zwrócenia uwagi klientów w danym segmencie buduje się przede wszystkim na lojalności i prestiżu marki


Takie firmy wyróżniają się dostępnością odzieży oraz akcesoriami, które odgrywają tu najważniejszą rolę. Kosmetyka jest tu traktowana jako dodatek. Koncepcja jest budowana na tym, że jeśli klient lubi lub nosi jeansy firmy Dolce&Gabbana, to zwróci też uwagę na zapach tej marki. Wyróżniającym się szczegółem takiej kosmetyki jest droga i wszechobecna reklama, w której biorą udział gwiazdy i modelki światowej sławy. Polityka cenowa, to drogie i elitarne rzeczy. Opakowanie, to opracowana indywidualna forma, wykorzystywana wyłącznie przez ten znak firmowy. Z punktu widzenia efektywności są to zawsze jakościowe produkty z ciekawą koncepcją marketingową. Wszystkie linie mają dość wąski i stały asortyment. Pojawieniu się nowego produktu zawsze towarzyszy ostra, intensywna kampania reklamowa, dlatego nowości pojawiają się rzadko, średnio raz do roku. Większość receptur to kosmeceutyki.

* Kosmetyka instytutów kosmetycznych


Produkcja poszczególnych firm wyróżnia się oryginalną recepturą, która istnieje dzięki temu, że firmy inwestują środki w podstawowe badania skóry. Są to drogie i bardzo dobre narzędzia, które wyróżniają się wysoką jakością i efektywnością. Kładzie się duży nacisk na badania naukowe i nowe rzeczy. Nowości zjawiają się rzadko, asortyment jest wyjątkowo stały, dystrybucja w danej kategorii jest również wybiórcza. W większości przypadków kosmetyka ta jest bardzo droga.

[Materiał źródłowy: Podręcznik piękna TianDe, str. 10-12]